۶ شهریور ۱۳۸۶، ۱۶:۲۲

ساماندهی نحوه مشارکت‌های اجتماعی در احیاء بافت‌های فرسوده تعیین شد

در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طرح ساماندهی مشارکت های اجتماعی در احیاء بافت های فرسوده تهران تصویب شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، بر اساس این طرح شهرداری تهران موظف است  به منظور جذب مشارکت های فوق العاده و ارتقای انگیزه های اجتماعی و اقتصادی شهروندان تهران در رویکرد مداخله در بافت های فرسوده با حفظ شاخص هویت محلات و با استفاده از قابلیت های ناشی از منابع موجود به ویژه اراضی واقع در محلات و مناطق مختلف شهر تهران از طریق جذب و مشارکت های بخش خصوصی ، عمومی و مشارکت های اجتماعی شهروندان اقدامات لازم را انجام دهد.

بر این اساس ایجاد ارزش افزوده برای مالکان اراضی واقع در محلات دارای بافت فرسوده از طریق نفوذ پذیری منابع مورد نیاز جهت تامین حداقل سرانه های خدماتی ، عمومی متناسب با نیازهای جمعیتی شهروندان طبق طرح های ویژه مداخله مصوب برای هر یک از محلات مذکور در چارچوب سیاست ها و ضوابط طرح های راهبردی ، ساختاری و جامع و تفصیلی شهر تهران از موارد تاکید شده در این مصوبه است.

همچنین استفاده از قابلیت های مدیریتی امکان  جابه جایی منفعت اقتصادی خاصه از تعیین سرانه های مختلف در جایگزینی مکان های نوسازی  شده در طراحی جامع و کلی احیای بافت های فرسوده در محلات به صورت  خرد و جز به جز با عنایت به شرایط و مقتضیات هر محله به منظور تامین منافع اقتصادی و  اجتماعی ذینفعان از سایر موارد اشاره شده در مصوبه مذکور است.

بر این اساس شهرداری موظف است، ضمن تهیه وتدوین آیین نامه های اجرایی مرتبط ، ترتیبی اتخاذ شود تا به منظور جایگزینی پلاک های مسکونی ریز دانه در طرح های  مداخله در صورت مشارکت مالک مبنی بر واگذاری رایگان ملک به شهرداری و یانماینده وی در اجرای طرح نسبت به رعایت اصل واگذاری حداقل 2/1 متر مربع بنای نوسازی شده به ازای هر یک متر مربع، مساحت پلاک های موجود واقع در بافت فرسوده محلات شهر تهران با توجه به ضوابط و مقررات مندرج در آیین نامه معاملات شهرداری تهران اقدام کند.

بر اساس این مصوبه واگذاری بناهای نوسازی شده در مورد پلاک های ریز دانه دارای مساحت زیر 50 متر مربع در بافت های فرسوده حداقل معادل 60 متر مربع خواهد بود.

همچنین  تعیین حداکثر سقف زمانی 2 سال از زمان اخذ مجوز ساخت تا زمان تحویل واحدهای نوسازی شده به ذینفعان متناسب با حجم پروژه با تاکید بر استفاده از دانش ، فن آوری روز و ساخت صنعتی جهت تسریع در انجام پروژه های مرتبط در این مصوبه مورد  تاکید قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در این مصوبه بر ارائه تسهیلات تشویقی ویژه به شرکت های تعاونی مسکن در محلات دارای بافت فرسوده به منظور ارتقای  مشارکت اجتماعی و اقتصادی در بافت های مذکور از طریق تهیه و تدوین و ارائه لایحه به شورای اسلامی شهر تهران تاکید شده است.

همچنین استفاده از قابلیت های اجرایی مصوبه مجوز کاهش عوارض زیربنا وتراکم مازاد جهت تشویق مالکان به منظور تجمیع پلاک های همجوار و نیز استفاده از قابلیت های اجرایی شرکت ها و سازمان های خصوصی و عمومی دارای صلاحیت و سوابق معتبر در این مصوبه پیش بینی شده است.

کد خبر 542949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha